3(10), май-июнь  2001    


   S  T  U  D  I  A    B  I  Z  A  N  T  I  N  A

Display / Hide summary
Виктория Булгакова, Берлин
Локализация константинопольского монастыря Парадейсион: (по материалам сфрагистики и «Книге Паломник» Антония Новгородского)

"Точное местоположение монастыря и храма святой Богородицы в Парадейсионе из сведений в источниках локализовано быть не может. Записи в синаксарях указывают лишь на расположение церкви Богородицы вблизи церкви св. Мокия [Syn. CP, 144, 1.7-8; 205, 1.28-30], находившейся западнее одноименной цистерны, за стеной Константина. Местоположение монастыря может быть, однако, установлено при сопоставлении этих данных с данными сфрагистических находок."
Display / Hide summary
Л.Г. Членова, Киев
«Покров» из Восточной Галиции

"Среди особо почитаемых и распространенных в русской и украинской иконописи сюжетов “Покрова” - небольшая галицкая икона(1) - стоит как бы особняком и не имеет аналогий. Она не вписывается в традиционные композиции, отличаясь неканоничностью иконографии и своеобразием живописной моделировки. Хотя, в ней уже заложены элементы того, что потом получит развитие и станет «обязательным» в классических композициях покровской иконографии. При этом древность музейной иконы, датировавшейся концом XII началом XIII века, указывала на то, что именно она - единственная из сохранившихся и известных пока памятников - является одним из первых прототипов, восполняющих период развития покровской иконографии на раннем ее этапе."
Display / Hide summary
Constaţa Costea, Bucharest
Une nouvelle réplique slavonne du Paris.gr.74: seven decades after

"Following an initial contact with the Slavonic-Romanian mediaeval manuscripts at the 1925 Paris Exhibition of Romanian art, a visit to Romania few years later and a casual discovery in a late nineteenth century publication, Sirarpie Der Nersessian was the first scholar to identify a certain group of Wallachian and Moldavian Tetraevangelia as parallels of the Byzantine Paris.gr.74. Not very many of new facts have been published since."
Display / Hide summary
Waldemar Deluga, Warsaw
Balkan Elements in Orthodox Church Painting of the Post-Byzantine Period in Central Europe

"Orthodox church painting in countries of Central Europe, in a region lying at the intersection of Latin and Byzantine cultures, is exceptionally diversified culturally and ist highly interesting for comparative studies. Although scholarly studies were undertaken in the last century, when cataloguing of the existing remains began in the Galician region, the need for further research remains. Among the greatest obstacles, I would mention the curiously impassable barriers of state borders as well as attempts to appropriate the national character of this art. The "Byzance aprés Byzance" period establishes new scholarly perspectives."
Display / Hide summary
Maria Helytovyč, Lvov
Icons of the 1560’s associated with ‘Dmytry’

"The character of the contacts between the Ukraine and Moldavia is a problem which has been mentioned in many separate studies, but on which no single detailed research has been published. We return to this problem again when we consider the icons of the second half of the 16th century, a period in which many artefacts illustrate those contacts, contacts shown most clearly by this analysis of the icons painted by Dmytry."
Display / Hide summary
С.И. Климовский, Киев
Новые нахоки каменных иконок в Киеве



"В ходе раскопок в Киеве, начиная с 1990 г. и по настоящий момент, были обнаружены две византийские каменные иконки, время изготовления которых следует отнести к рубежу ХII-XIII вв."
Display / Hide summary
Aleksandra Sulikowska, Warsaw
„New Constantinople”: Byzantine Traditions in Muscovite Rus’ in the 16th Century



"The subject of this paper is the problem of relations between Rus’ and the Balkans in the 16th century which is still the one of the least discussed questions of Orthodox art. Scholars usually assumed that canonical models of icon painting reached Rus’ from Serbia and Bulgaria from the 11th century. But if there is not much doubt that Balkans were „the christian world” for Rus’, the scarceness of sources illustrating the manner of their effects on the visual culture of the eastern Slavs is much more striking."

Display / Hide summary
Oksana Yurchyshyn-Smith, London
The Printing-House of the Monastery of Trei Ierarhi in Iasi and its Staff

"The activity of the printing-house in the Trei Ierarhi monastery forms a very short episode in the extensive and many-sided cultural exchanges between the Ukraine and Romania during the time of Petro Mohyla, when after a long interval book printing was restored in both Moldavia and Wallachia with the assistance of many Ukrainian printers and artists."







Вверх | Последний номер | Сервер


 
Сервер восточноевропейской археологии
п о и с к
 журнал
 сервер
   


© 1999-2001 Восточноевропейский археологический журнал. All rights reserved.
Лаборатория аналитических исследований НИИПОИ МКИ Украины.